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Campo DCValorIdioma
dc.contributor.advisor1Medeiros, Emerson Diógenes de-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4698181483612526pt_BR
dc.creatorSampaio, Alexsandra Santos-
dc.creator.LattesN/Apt_BR
dc.date.accessioned2025-05-07T17:38:44Z-
dc.date.available2025-04-08-
dc.date.available2025-05-07T17:38:44Z-
dc.date.issued2024-08-07-
dc.identifier.urihttp://dspace.ufdpar.edu.br/jspui/handle/prefix/646-
dc.description.abstractMathematics is a relevant component of education and a fundamental criterion in educational systems in much of the world. Because of the importance assigned to mathematics it was understood that emotions are important in its learning process. Particularly, mathematical anxiety (AM) is a subtype of anxieties, manifested through negative emotional responses to situations involving mathematics. High AM levels can lead to stress, avoidance behavior, and low math performance. This research of an exploratory character focuses on the study of emotions versus mathematics, especially AM, with the general objective: to investigate emotions against mathematical through the identification and validation of an instrument, in order to understand its psychometric properties and the emotional dimensions associated with math. As specific objectives they have: identify the instruments about emotions versus mathematics, conduct a confirmative factor analysis of the instrument AEQ-M to verify the structure of factors and test the validity and reliability in the Brazilian context as an instrument for evaluating the emotions associated with math. The results pointed to a heterogeneity among the selected instruments, it is noted that the AEQ-M plays an important role in the evaluation of various emotions related to mathematics, in different contexts and circumstances. With regard to the validation of the instrument for the Brazilian context, a trifatorial model with satisfactory evidence of internal consistency and reliability was found.pt_BR
dc.description.resumoA matemática é um componente relevante da educação e um critério fundamental nos sistemas educacionais em grande parte do mundo. Devido a importância atribuída à matemática compreendeu-se que as emoções são importantes no seu processo de aprendizagem. Particularmente, a ansiedade matemática (AM) é um subtipo de ansiedade, manifesta através de respostas emocionais negativas a situações envolvendo matemática. Níveis elevados de AM podem levar a estresse, comportamento de evitação e baixo desempenho em matemática. Essa pesquisa de caráter exploratório tem como foco de estudo as emoções frente à matemática, especialmente a AM, tendo como objetivo geral: investigar as emoções frente à matemática através da identificação e validação de um instrumento, a fim de compreender suas propriedades psicométricas e as dimensões emocionais associadas à matemática. Como objetivos específicos têm-se: identificar os instrumentos acerca das emoções frente à matemática, realizar uma análise fatorial confirmatória do instrumento AEQ-M para verificar a estrutura de fatores e testar a validade e confiabilidade no contexto brasileiro como instrumento de avaliação das emoções associadas à matemática. Os resultados apontaram uma heterogeneidade entre os instrumentos selecionados, observa-se que a AEQ-M desempenha um papel importante na avaliação de variadas emoções relacionadas à matemática, em diferentes contextos e circunstâncias. Com relação à validação do instrumento para o contexto brasileiro, verificou-se um modelo trifatorial com evidências satisfatórias de consistência interna e confiabilidade.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufdpar.edu.br) on 2025-04-08T19:51:58Z No. of bitstreams: 1 ALEXSANDRA SAMPAIO_DISSERTAÇÃO.pdf: 922704 bytes, checksum: 23bb4946aae8f2510f2c9bce7d6d55c3 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufdpar.edu.br) on 2025-05-07T17:38:44Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ALEXSANDRA SAMPAIO_DISSERTAÇÃO.pdf: 922704 bytes, checksum: 23bb4946aae8f2510f2c9bce7d6d55c3 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-05-07T17:38:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ALEXSANDRA SAMPAIO_DISSERTAÇÃO.pdf: 922704 bytes, checksum: 23bb4946aae8f2510f2c9bce7d6d55c3 (MD5) Previous issue date: 2024-08-07en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Delta do Parnaíbapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDepartamento 1pt_BR
dc.publisher.programPPG1pt_BR
dc.publisher.initialsUFDParpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEmoções;pt_BR
dc.subjectMatemática;pt_BR
dc.subjectAnsiedade matemática;pt_BR
dc.subjectPsicometriapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALpt_BR
dc.titleExplorando as emoções frente à matemática: instrumentos e dimensões psicométricaspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Aparece nas coleções:Programa de Pós-Graduação em Psicologia

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