Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ufdpar.edu.br/jspui/handle/prefix/116
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Braga, Osmar RufinoPortuguês
dc.contributor.advisor1LattesNCpt_BR
dc.creatorDias, Indiassanan de Brito; Veras, Nathaly do Nascimento-
dc.creator.LattesNCpt_BR
dc.date.accessioned2023-05-16T12:01:21Z-
dc.date.available2023-05-16T12:01:21Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.ufdpar.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/116-
dc.description.abstractThis article is the result of a research on the conceptions and socio-political-educational factors that characterize the multi-seried school of EJA (Youth and Adult Education) in the rural area of the municipality of Parnaíba (PI). For this purpose, the production of data on the pedagogical practices developed by teachers working in this context was printed, as well as an analysis of the historical aspects of the multi-seriad EJA in question. Such analytical corpus made possible the characterization of the organization format, operation and performance of EJA in the rural area of that municipality, based on the perceptions and proposals identified and analyzed. The research referred to was conducted in 2020, whose problem was approached in a qualitative manner, through document analysis, bibliographic research, content analysis of Bardin (2011). As a conclusion, we highlight that the EJA rural multi-seried school is a complex, highly challenging organization, with education structured in cycles, housing a diverse and plural audience in terms of age, gender, trajectories, dreams and expectations, levels of knowledge, infincused in a territory marked by social exclusion from public policies, without an adequate socioeconomic and pedagogical infrastructure, with committed educators, developing their activities without the appropriate conditions. A school that calls for support from public authorities, particularly the public authorities responsible for education in the municipality, and a review of its curricular structure, as well as planning and evaluation instruments, from conception to.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo é resultado de uma pesquisa sobre as concepções e os fatores sócio-políticoeducacionais que caracterizam a escola multisseriada de EJA (Educação de Jovens e Adultos) da área rural do município de Parnaíba (PI). Para tanto, imprimiu-se a produção de dados sobre as práticas pedagógicas desenvolvidas por quatro docentes atuantes no referido contexto, bem como feita análise dos aspectos históricos da EJA multisseriada em questão. Tal corpus analítico possibilitou a caracterização do formato de organização, funcionamento e atuação da EJA da área rural do referido município, a partir das percepções e propostas identificadas e analisadas. A pesquisa referida foi realizada em 2020, cujo problema foi abordado de modo qualitativo, por intermédio de análise documental, pesquisa bibliográfica, análise de conteúdo de Bardin (2011). Como conclusão destacamos que a escola rural multisseriada de EJA é uma organização complexa, altamente desafiadora, com o ensino estruturado em ciclos, abrigando um público diverso e plural em termos de idade, sexo, gênero, trajetórias, sonhos e expectativas, níveis de conhecimentos, infincada num território marcado pela exclusão social das políticas públicas, sem uma infratestrutura socioeconômica e pedagógica adequada, com educadores e educadoras comprometidos, desenvolvendo suas atividades sem as condições apropriadas. Uma escola que clama por apoio do poder público, particularmente das instâncias públicas responsáveis pela educação no muncípio, e uma revisão de sua estrutura curricular, bem como dos instrumentos de planejamento e avaliação, desde as concepções às práticas.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufpi.edu.br) on 2023-05-11T13:46:16Z No. of bitstreams: 2 EJA MULTISSERIADA NA ZONA RURAL DE PARNAÍBA (PI) UM OLHAR.pdf: 437948 bytes, checksum: a015455370bbcfd307bb758c46a33837 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufpi.edu.br) on 2023-05-16T12:01:21Z (GMT) No. of bitstreams: 2 EJA MULTISSERIADA NA ZONA RURAL DE PARNAÍBA (PI) UM OLHAR.pdf: 437948 bytes, checksum: a015455370bbcfd307bb758c46a33837 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-05-16T12:01:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2 EJA MULTISSERIADA NA ZONA RURAL DE PARNAÍBA (PI) UM OLHAR.pdf: 437948 bytes, checksum: a015455370bbcfd307bb758c46a33837 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Previous issue date: 2021en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Delta do Parnaíbapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDepartamento 1pt_BR
dc.publisher.initialsUFDParpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.subjectEscolas Multisseriadas-
dc.subjectPráticas docentes-
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titleEja multisseriada na zona rural de Parnaíba (pi): um olhar sobre suas concepções, características, problemas e perspectivaspt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Licenciatura Plena em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EJA MULTISSERIADA NA ZONA RURAL DE PARNAÍBA (PI) UM OLHAR.pdf427,68 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons