Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ufdpar.edu.br/jspui/handle/prefix/631
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1SANTOS, CLEIDIVAN ALVES DOS-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8289985317327389pt_BR
dc.creatorSousa, Maria Vitória Almeida de-
dc.creator.LattesN/Apt_BR
dc.date.accessioned2024-12-26T20:34:29Z-
dc.date.available2024-12-02-
dc.date.available2024-12-26T20:34:29Z-
dc.date.issued2024-07-15-
dc.identifier.urihttp://dspace.ufdpar.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/631-
dc.description.abstractAutism Spectrum Disorder (ASD) refers to a range of conditions characterized by challenges with social skills, repetitive behaviors, speech and nonverbal communication, as well as unique strengths and differences. The difficulty of interaction, socialization and learning generally present in individuals with Autism, leads to the emergence of doubts in most educational institutions and education professionals. This research highlights teaching conceptions about teaching Mathematics to children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in Early Childhood Education, exploring the pedagogical strategies used, the importance of continued training and the institutional support necessary for inclusive practices. We sought to outline the object of study by establishing dialogue with authors such as: Mello (2007), Virgulino (2014), Silva (2014), Dawson (2012) and the National Common Curricular Base (BNCC), among others. We opted for a descriptive research with a qualitative approach, applying a semi-structured questionnaire to teachers who work in Early Childhood Education and who have students diagnosed with ASD. Data analysis highlighted the effectiveness of playful activities and concrete materials in teaching mathematics to children with ASD, as well as the relevance of the collaboration of a multidisciplinary team. This study contributes to an understanding of inclusive educational practices, promoting a more equitable educational environment.pt_BR
dc.description.resumoO Transtorno do Espectro Autista (TEA) refere-se a uma série de condições caracterizadas por desafios com habilidades sociais, comportamentos repetitivos, fala e comunicação não-verbal, bem como por forças e diferenças únicas. A dificuldade de interação, socialização e aprendizagem geralmente presentes no sujeito com Autismo, acarreta o surgimento de dúvidas em grande parte das instituições de ensino e profissionais da educação. Nesta pesquisa evidencia-se as concepções docentes sobre o ensino de Matemática para crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA) na Educação Infantil, explorando as estratégias pedagógicas utilizadas, a importância da formação continuada e o suporte institucional necessário para práticas inclusivas. Buscou-se delinear o objeto de estudo estabelecendo diálogo com autores como: Mello (2007), Virgulino (2014), Silva (2014), Dawson (2012) e com a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), dentre outros. Optou-se por uma pesquisa descritiva com abordagem qualitativa, aplicando um questionário semiestruturado a docentes que atuam na Educação Infantil e que tenham alunos diagnosticados com TEA. A análise dos dados evidenciou a eficácia de atividades lúdicas e materiais concretos no ensino da matemática para crianças com TEA, bem como a relevância da colaboração de uma equipe multidisciplinar. Este estudo contribui para uma compreensão das práticas educacionais inclusivas, promovendo um ambiente educacional mais equitativo.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufpi.edu.br) on 2024-12-02T17:49:18Z No. of bitstreams: 2 ARTIGO VITÓRIA VERSÃO DEFESA 1-3.pdf: 302937 bytes, checksum: f6f985409536a263de69d3d1bc2a5bd3 (MD5) TERMO DE AUTORIZAÇÃO TCC RI.pdf: 123525 bytes, checksum: 4f9ace8a3247a11f0fdc0a55eb947035 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufpi.edu.br) on 2024-12-26T20:34:29Z (GMT) No. of bitstreams: 2 ARTIGO VITÓRIA VERSÃO DEFESA 1-3.pdf: 302937 bytes, checksum: f6f985409536a263de69d3d1bc2a5bd3 (MD5) TERMO DE AUTORIZAÇÃO TCC RI.pdf: 123525 bytes, checksum: 4f9ace8a3247a11f0fdc0a55eb947035 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2024-12-26T20:34:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2 ARTIGO VITÓRIA VERSÃO DEFESA 1-3.pdf: 302937 bytes, checksum: f6f985409536a263de69d3d1bc2a5bd3 (MD5) TERMO DE AUTORIZAÇÃO TCC RI.pdf: 123525 bytes, checksum: 4f9ace8a3247a11f0fdc0a55eb947035 (MD5) Previous issue date: 2024-07-15en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Delta do Parnaíbapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDepartamento 1pt_BR
dc.publisher.initialsUFDParpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectEnsino de Matemáticapt_BR
dc.subjectTranstorno do Espectro Autistapt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.titleMatemática na educação infantil: relação do ensino e aprendizagem para estudantes com transtorno do espectro autista (TEA).pt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Licenciatura Plena em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ARTIGO VITÓRIA VERSÃO DEFESA 1-3.pdf295,84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.