Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ufdpar.edu.br/jspui/handle/prefix/110
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oliveira, Gilvana Pessoa de-
dc.contributor.advisor1LattesNCpt_BR
dc.creatorVasconcelos, Beatriz Xavier; Santos, Natanael da Silva dos-
dc.creator.LattesNCpt_BR
dc.date.accessioned2023-05-16T12:00:02Z-
dc.date.available2023-05-16T12:00:02Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://dspace.ufdpar.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/110-
dc.description.abstractThis study aims to investigate the difficulties that pedagogues face in their teaching practice in Early Childhood Education. Given that in most schools there are no male teachers, in general this work aims to understand the main difficulties/challenges faced by pedagogues who work in Early Childhood Education. Specifically, it intends to: reflect on the presence of the pedagogue in this period of teaching; identify the importance of diversity in the educational environment; analyze how pedagogues see themselves as professionals in Early Childhood Education. The qualitative research was conducted using semi-structured interviews with students from the last period of the Pedagogy course, in 2020. The results showed the lack of representativeness of male teachers regarding their perceptions about their work and access to the school environment, in Early Childhood Education. During the curricular internships of the interviewees, it was noted that currently in the age group served in Early Childhood Education predominates a female representation, because the woman is still idealized as delicate, capable of caring for and better educating children.pt_BR
dc.description.resumoO presente estudo tem por objetivo apresentar as dificuldades que o pedagogo enfrenta em sua prática docente na Educação Infantil. Tendo em vista que na maioria das escolas não existem professores homens atuando, de modo geral este trabalho pretende compreender quais as principais dificuldades/desafios enfrentados por pedagogos que atuam na Educação Infantil. De modo específico, pretende-se: refletir sobre a presença do pedagogo, nesse período de ensino; identificar a importância da diversidade no ambiente educacional; analisar como os pedagogos se enxergam como profissionais da Educação Infantil. A pesquisa de natureza qualitativa foi realizada utilizando entrevistas semiestruturadas com alunos do último período do curso de Pedagogia, em 2020. Os resultados mostraram a falta de representatividade de professores homens no que concerne às suas percepções sobre seu trabalho e o acesso ao ambiente escolar, na Educação Infantil. Durante a realização dos estágios curriculares dos entrevistados, notou-se que, atualmente na faixa etária atendida na Educação Infantil predomina uma representação feminina, pois a mulher ainda é idealizada como delicada e capaz de cuidar e educar melhor as criançaspt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufpi.edu.br) on 2023-05-11T12:11:49Z No. of bitstreams: 2 AS DIFICULDADES QUE O PEDAGOGO ENFRENTA NA SUA.pdf: 1125511 bytes, checksum: 1413b802e34393766af3d783695f4625 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufpi.edu.br) on 2023-05-16T12:00:02Z (GMT) No. of bitstreams: 2 AS DIFICULDADES QUE O PEDAGOGO ENFRENTA NA SUA.pdf: 1125511 bytes, checksum: 1413b802e34393766af3d783695f4625 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2023-05-16T12:00:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2 AS DIFICULDADES QUE O PEDAGOGO ENFRENTA NA SUA.pdf: 1125511 bytes, checksum: 1413b802e34393766af3d783695f4625 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Previous issue date: 2021en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Delta do Parnaíbapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDepartamento 1pt_BR
dc.publisher.initialsUFDParpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectPrática docente-
dc.subjectEnsino-
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANASpt_BR
dc.titleAs dificuldades que o pedagogo enfrenta na sua prática na educação infantilpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Licenciatura Plena em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
AS DIFICULDADES QUE O PEDAGOGO ENFRENTA NA SUA.pdf1,1 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons