Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ufdpar.edu.br/jspui/handle/prefix/637
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Melo, Samuel Pires-
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2484459920015984pt_BR
dc.creatorOliveira, William Ripardo de-
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8315611691550139pt_BR
dc.date.accessioned2025-01-28T17:16:33Z-
dc.date.available2024-11-11-
dc.date.available2025-01-28T17:16:33Z-
dc.date.issued2023-09-22-
dc.identifier.urihttp://dspace.ufdpar.edu.br:8080/jspui/handle/prefix/637-
dc.description.abstractThis work aimed to understand the Pedagogical Praxis within the scope of the institutional teaching initiation scholarship program (PIBID): with the experience of pedagogy students at UFDPAR; seeking to understand their fears and anxieties before the teaching profession, for this purpose descriptive research was used in a qualitative approach, for this purpose a bibliographical review was made based on authors such as: LIMA and PIMENTA (2012); GIL (2008); ANDERI (2017); ARAUJO and BIAZON (2013); BARDIN (1979) among others. Through data collection, it made it possible to understand the fears and anxieties of future teachers in their field of activity, understanding that the pedagogical practice during the program is fundamental and indispensable for the training of future teachers, even though there are many barriers to be knocked down to cease the anxieties and fears of undergraduate students in the case of pedagogy in question the field of action, showing that the lack of resources on the part of schools in the case of this research public schools in the city of Parnaiba, limits a more meaningful learning both for the future of the teachers and for the students assisted by the program, so the program proves to be essential for the training of future teachers, it should be noted that a junction between rural school, university and community where these students are inserted would guide a significant learning not only in the school environment more also in the social of these children assisted by the program, thus carrying out a socio-educational transformation for these individuals, so the work brings us a deeper look on the part of the interviewees about the PIBID program.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho teve como objetivo compreender a Práxis Pedagógica no âmbito do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID): com a experiência de estudantes de pedagogia da UFDPAR, procurando entender a práxis pedagógica dos alunos de pedagogia seus medos e anseios perante a profissão docente, para tal foi utilizado a pesquisa descritiva na abordagem qualitativa, para tal foi feito uma pesquisa bibliográfico fundamentado em autores como: LIMA e PIMENTA (2012), GIL (2008), ANDERI (2017), ARAUJO e BIAZON (2013), BARDIM (1979), entre outros. Por meio de coleta de dados possibilitou compreender os medos e anseios dos futuros professores perante seu campo de atuação, compreendendo que a práxis pedagógica durante o programa é fundamental e indispensável para a formação dos futuros docentes, ainda que há muitas barreiras a serem derrubadas para cessar os anseios e medos do alunos de licenciatura no caso em questão da pedagogia no campo de atuação, mostrando que a falta de recursos por parte das escolas no caso desta pesquisa nas escolas públicas da cidade de Parnaíba, limita uma aprendizagem mais significativa tanto para os futuros docentes, quanto para os alunos assistidos pelo programa, Sendo assim o programa se mostra indispensável para a formação dos futuros professores, é preciso ressaltar que uma junção entre escola-campo, universidade e comunidade, onde esses alunos estão inseridos norteará uma aprendizagem significativa não só no âmbito escolar, mas também no social dessas crianças assistidas pelo programa, dessa forma realizando uma transformação socioeducacional, para esses indivíduos, sendo assim o trabalho nos traz um olhar mais aprofundado por parte dos entrevistados sobre o programa PIBID.pt_BR
dc.description.provenanceSubmitted by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufpi.edu.br) on 2024-11-11T20:24:47Z No. of bitstreams: 2 TERMO DE AUTORIZAÇÃO (1).pdf: 718903 bytes, checksum: 428045fad83f491a6f50ee9d0f2724b1 (MD5) tcc final 2024 (2).pdf: 1365830 bytes, checksum: 10d0113b1f86478c587bfc2831e7b4b2 (MD5)en
dc.description.provenanceApproved for entry into archive by Cátia Regina Furtado da Costa (catiarfc@ufdpar.edu.br) on 2025-01-28T17:16:33Z (GMT) No. of bitstreams: 2 TERMO DE AUTORIZAÇÃO (1).pdf: 718903 bytes, checksum: 428045fad83f491a6f50ee9d0f2724b1 (MD5) tcc final 2024 (2).pdf: 1365830 bytes, checksum: 10d0113b1f86478c587bfc2831e7b4b2 (MD5)en
dc.description.provenanceMade available in DSpace on 2025-01-28T17:16:33Z (GMT). No. of bitstreams: 2 TERMO DE AUTORIZAÇÃO (1).pdf: 718903 bytes, checksum: 428045fad83f491a6f50ee9d0f2724b1 (MD5) tcc final 2024 (2).pdf: 1365830 bytes, checksum: 10d0113b1f86478c587bfc2831e7b4b2 (MD5) Previous issue date: 2023-09-22en
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Delta do Parnaíbapt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentDepartamento 1pt_BR
dc.publisher.initialsUFDParpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectAnseiospt_BR
dc.subjectComunidadept_BR
dc.subjectDesafiospt_BR
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONALpt_BR
dc.titleA Práxis Pedagógica no Âmbito do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID): A Experiência de Estudantes de Pedagogia da UFDPARpt_BR
dc.typeTrabalho de Conclusão de Cursopt_BR
Appears in Collections:Licenciatura Plena em Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc final 2024 (2).pdf1,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.